جنى للمفروشات
جنى للمفروشات
جنى للمفروشات
جنى للمفروشات
جنى للمفروشات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جنى للمفروشات

تسوقى

البوابةالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عايزة تزرعي الجرجير جوة التلاجة ......تعالي أقولك

كاتب الموضوعرسالة
Admin
مديره الموقع
مديره الموقع
Admin

عايزة تزرعي الجرجير جوة التلاجة ......تعالي أقولك Empty
مُساهمةموضوع: عايزة تزرعي الجرجير جوة التلاجة ......تعالي أقولك   عايزة تزرعي الجرجير جوة التلاجة ......تعالي أقولك Emptyالجمعة أغسطس 16, 2013 2:08 am

في الحقيقة أنا مش بازرعه بالمعنى المكتوب بس اللي حصل اني قريت هنا في المنتدى عن حفظ الخضرة و الجرجير في التلاجة من غير ما تبوظ لفترة كبيرة ..........
ناس بتحفظها في ورق جرايد و طبعا ده مضر بسبب الرصاص اللي جوة الورق و ناس بتلفه في أكياس بلاستيك و ده بيخلي الخضرة تبوظ بسرعة
و ناس بتحطهم في اكياس ورق لكن برده مش حل قوي
و في واحدة هنا قالت ان الست اللي بتبيع الجاجة دي بتغطيهم بقماشة مبلولة علشان يفضلوا طازة مدة كبيرة علشان لما تبيعهم
انا بقى فكرت ليه ما اعملش كيس قماش للخضرة و الجرجير
فجبت 2 كيس ابيض دبلان ماما كانت ناوية تعملها خددية و كل ما نجيب جرجير او خضرة اغسلها اول ما تيجي كويس و احطها في الكيس بعد دقيقة من التصفية و ادخلها التلاجة في الرف الاول ............ و الله يا بنات بتطلع الحاجة مرعرعة جميييييييييييييلة

المفاجأة بقى بالنسبة لي لما جوزي امبارح جاب 10 ربطات جرجير بس و الله لما جابهم جابهم دبلانين ورقهم ملفوف على بعض فقلت انا ارميم بقى ده ما يتاكلش لكنه اصر انه هوة اللي هياكله ........ فرزت الورق و غسلته كالعادة و حطيته في الكيس بتاعه انهاردة و لقيت انهاردة حاجة غريبة الورق مفرد اخضر مرعرع كأنه مطلعاه من أرضه دلوقتي لا ده أجمل من أرضه

الفكرة دي بتخلي عندي الخضرة و الجرجير حوالي اسبوعين بس في الرف الاول في التلاجة ... و كمان باطلع منه جاهز مش محتاج غسيل لاني غاسلاه

من فرحة المفاجأة خلتني اكتب الموضوع ده بس يا رب تستفيدوا منه حاجة
https://fakeha.forumegypt.net

عايزة تزرعي الجرجير جوة التلاجة ......تعالي أقولك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» عايزة تزرعي الجرجير جوة التلاجة ......تعالي أقولك